Sejarah
perkembangan kelompok moden yang dicatatkan sebagai organisasi khusus untuk
melakukan kerja-kerja sosial dikenali Jane Addams’s Hull House pada tahun
1889.
Pada
tahun 1905 pula, James dan Pratt adalah tokoh pengamal psikologi pertama
memperkenalkan terapi kelompok kepada pesakit batuk kering bertujuan melatih
mereka tentang penjagaan kesihatan.
Terdapat
dua kelompok berbeza iaitu berdasarkan populasi dan pendekatan.
a.
Berdasarkan populasi. Kelompok ini pula dibahagikan kepada pelbagai jenis
mengikut keperluan seperti:
-
Kelompok kaunseling untuk kanak-kanak.
-
Kelompok kaunseling untuk remaja.
-
Kelompok kaunseling untuk pelajar.
-
Kelompok kaunseling untuk orang tua.
b.
Berdasarkan pendekatan. Ia dibahagikan pula kepada pecahan berikut:
-
Kelompok pertemuan.
-
Kelompok bimbingan.
-
Kaunseling kelompok.
-
Kelompok psikoterapi.
-
Kelompok pertolongan kendiri.
-
Kelompok sokongan.
Satu
perbezaan besar antara satu kelompok dengan kelompok yang lain dari segi
struktur dan aktiviti kelompok. Arah dan perkembangan kelompok secara umumnya
ditentukan oleh keperluan ahli.
JENIS
KELOMPOK BERDASARKAN POPULASI TERTENTU.
a.
Kaunseling kelompok untuk kanak-kanak. Biasanya kanak-kanak dikaitkan dengan
keriangan dan tidak dibebani dengan masalah. Namun, tidak semua kanak-kanak
melalui situsi itu.
Terdapat
kanak-kanak berdepan dengan pelbagai kerenah yang jika tidak diawasi atau
diperbetulkan akan menimbulkan masalah besar kepada kanak-kanak itu sendiri,
keluarga dan masyarakat.
Sikap
suka bergaduh, menunjuk kuasa, terlampau aktif, kemurungan dan kurang keyakinan
diri adalah antara ciri-ciri kanak-kanak yang memerlukan kaunseling supaya
dapat melalui kehidupan yang lebih seimbang.
Melalui
sesi kaunseling kelompok mereka akan dimaklumkan sikap-sikap yang sepatutnya
mereka berubah kepada yang lebih baik. Mereka berpeluang untuk meluahkan
perasaan mengapa mereka bersikap begitu.
Perhatian
dan bimbingan awal ketika usia masih kanak-kanak dapat membantu mereka berubah
memandangkan ia belum sebati atau menjadi tabiat yang sukar untuk berubah.
Secara psikologi dan fazikalnya, kanak-kanak mudah menerima apa yang disediakan
untuk mereka dan bersedia untuk melalui kehidupan alam remaja seterusnya
menjadi dewasa dengan lebih berkesan.
b.
Kelompok kaunseling untuk remaja. Tahap alam remaja dikatakan tempoh yang
paling mencabar dan menentukan arah tujuan hidup masa depan. Mereka mula mencari
dan membina identiti diri sendiri. Usaha ini kadang kala menyebabkan mereka
berdepan dengan masalah apabila lebih terpengaruh dengan unsur-unsur negatif
dan pertembungan dengan kehendak ibu bapa yang sering bertentangan.
Krisis
identiti diri, termasuk berkaitan jantina mula tampak apabila seseorang
melewati usia dewasa. Ketika itu ada remaja perempuan yang lebih berminat
dengan aktiviti lasak berkaitan lelaki atau dikenali tomboy. Manakala itu, di
kalangan remaja lelaki pula ada yang terpengaruh dan berminat dengan dunia
kewanitaan yang menjadikan mereka golongan pondan.
Melalui
kaunseling kelompok, remaja berpeluang berkongsi pengalaman dan mendedahkan
konflik-konflik dalam diri yang membawa mereka kepada keadaan yang tidak selesa
atau bermasalah.
Bimbingan
melalui kaunseling kelompok dapat membantu mereka mengenal diri sendiri dan
memilih cara hidup yang sesuai. Aktiviti dalam kumpulan membentuk satu
interaksi yang dapat memberi faedah bersama kepada remaja yang terlibat dan
mereka dapat membina keyakinan diri bahawa masalah yang ditanggung selama ini
tidak hanya dihadapi seorang diri.
Mereka
juga akan merasakan diri mereka masih ada nilai-nilai baik yang dapat
disumbangkan kepada rakan sebaya lain. Mereka merasa kepuasan dapat membantu dan
dihargai, sedangkan selama ini merasakan diri hanya sering menimbulkan masalah
kepada pihak lain.
Segala
keraguan dan kekeliruan yang timbul dapat dijelaskan sehingga lahir kekuatan,
keyakinan dan jati diri yang sewajarnya dimiliki untuk mencapai kejayaan dan
kesempurnaan hidup.
c.
Kelompok kaunseling untuk pelajar. Kaedah ini diguna pakai untuk pelajar di
sekolah atau mahasiswa di pusat pengajian tinggi yang berdepan dengan masalah
berkaitan pelajaran atau sesuatu yang mengheret mereka ke dalam keadaan
tertekan.
Biasanya
pelajar berdepan dengan masalah untuk mengikuti pelajaran, pemilihan aliran
atau bidang dan menentukan kerjaya yang bakal dipilih. Masalah ini jika tidak
diatas bakal merenjatkan minat untuk terus belajar sehingga menyebabkan mereka
terkandas.
Ramai
pelajar yang gagal bukan kerana mereka tidak cerdik atau mempunyai IQ yang
rendah, tetapi banyak berpunca masalah-masalah berkaitan diri dan pelajaran
yang tidak dapat diselesaikan.
d.
Kelompok kaunseling untuk orang tua. Kelompok ini lebih tertumpu kepada masalah
kesunyian dan rasa terpinggir. Ketika melalui tempoh usia tua, banyak perkara
yang dibanggai atau kelebihan yang dimiliki selama ini telah mula berkurangan.
Tenaga telah semakin kekurangan, kecantikan semakin pudar, pergerakan mula
terhad, pendengaran tidak lagi jelas, penglihatan mula kabur dan segala-galanya
telah berubah.
Begitu
juga dengan jawatan dan penghormatan yang diterima selama ini tidak lagi
dimiliki. Golongan tua terpaksa bersara daripada kedudukan yang diusahakan
sejak usia muda. Seketika dulu mereka berada di puncak sering mendapat pujian,
perintah mereka diikuti dan pelbagai kehebatan lain.
Lalu,
ketika usia telah tua, segala-galanya tidak lagi memihak kepada mereka. Keadaan inilah yang menyebabkan mereka rasa
kesunyian dan terpinggir. Lebih-lebih lagi jika anak dan ahli keluarga turut
tidak memberi perhatian kepada mereka disebabkan masing-masing mempunyai
komitmen lain.
Sekiranya
mereka berada di dalam kelompok kaunseling, dapat mereka menerima hakikat
kehidupan ini yang mereka sudah tua. Mereka dapat membuang tanggapan negatif,
sebaliknya dapat meneruskan kehidupan dengan rasa tenang dan sempurna.
Bahkan,
dalam kelompok mereka dapat berkongsi pengalaman, saling memahami, hormat-menghormati
dan jauh sama sekali daripada keadaan sunyi dan terpinggir. Ketika itu, mereka
akan merasakan hidup usia tua adalah sempurna setelah berjaya melaksanakan apa
yang diimpikan selama ini.
JENIS
KELOMPOK BERDASARKAN PENDEKATAN PERTEMUAN.
a.
Kelompok bimbingan. Kelompok ini lebih banyak berlaku di sekolah atau institusi
pendidikan. Mereka lebih menjurus kepada perbincangan melibatkan menentukan
aliran pendidikan, pemilihan kerja dan penyesuaian di sekolah.
b.
Kaunseling kelompok. Ia adalah satu pendekatan yang digunakan oleh kauselor
terlatih untuk memberi pertolongan yang berkesan kepada individu yang normal
yang menghadapi masalah-masalah yang biasa alam satu jangkama waktu yang
sama.
Dalam
kaunseling kelompok amat mementingkan kepercayaan, rasa selamat bagi
membolehkan individu menilai diri sendiri, meningkatkan perkembangan diri dan
berinteraksi dan berhubung dengan orang lain dengan lebih berkesan.
c.
Kelompok psikoterapi. Pendekatan ini lebih menumpukan kepada individu atau
kumpulan yang mempunyai tahap emosi dan pemikiran yang luar biasa. Mereka merasakan sesuatu kelainan yang amat
sangat berbanding individu biasa yang berada di sekelilingnya. Keadaan ini
meletakkan mereka pada satu kedudukan masalah psikologi yang kronik.
Justeru,
satu proses mempelajari semua pengalaman sedar dan bawah sedar serta pengalaman
baru dan lampau perlu dilakukan untuk mengatasi masalah ini.
d.
Kelompok pertolongan kendiri. Pendekatan ini dilaksanakan untuk individu yang
menghadapi masalah yang biasa dihadapi kebanyakan orang. Mereka tidak memerlukan khidmat pakar untuk
mengatasi masalah yang dihadapi. Sebaliknya, apa yang dilakukan ialah memberi
sokongan dan keyakinan untuk mereka menghadapi masalah secara lebih teratur dan
tidak menganggap ia satu masalah yang terlalu besar.
Bantuan
yang diperoleh itu akan mengelak mereka daripada berdepan dengan tekanan
psikologi dan hilang keyakinan diri. Sebaliknya, apa yang diharapkan ialah
mereka mendapat satu lonjakan semangat baru untuk melakukan perubahan hidup dan
menjauhi apa yang selama ini dianggap satu masalah.
e.
Kelompok sokongan. Cara ini ditumpukan kepada mereka yang memerlukan pendekatan
yang berbeza untuk mengurai permasalahan yang berlaku.
Kelompok
sokongan memerlukan kehadiran pakar untuk mengedalikannya supaya ia benar-benar
mencapai matlamatnya. Mereka memerlukan maklumat atau satu bentuk sokongan yang
benar-benar tepat untuk memberi kekuatan menghadapi masalah yang dihadapi. Apa
yang diperlukan lebih bersifat fakta dan bukan andaian semata-mata.
No comments:
Post a Comment