Ibadat haji mula diwajibkan ke atas umat Islam pada tahun
ke-6 Hijrah, iaitu apabila turunnya ayat 97, surah Ali Imran. Pada tahun itu
Nabi Muhammad bersama kira-kira 1,500 orang Islam berangkat ke Makkah untuk
menunaikan fardu haji.
Bagaimanapun hasrat itu terhalang disebabkan bantahan kaum
Quraisy. Peristiwa tersebut membawa kepada termeterai Perjanjian Hudaibiyah
yang antara lain menyebut umat Islam ditegah melakukan ibadat Haji pada tahun
tersebut, tetapi dibenarkan berbuat demikian pada tahun berikutnya.
Pada tahun ke 7 Hijrah Nabi Muhammad hanya ke Makkah
menunaikan umrah. Umat Islam kali pertama mengerjakan ibadat haji adalah pada
tahun ke 9 Hijrah. Kumpulan seramai 300 umat Islam menunaikan ibadat
haji pada tahun tersebut diketuai Saidina Abu Bakar.
Nabi Muhammad menunaikan fardu haji pada tahun ke-10 Hijrah.
Rasulullah bersama rombongan merentas padang pasir berjalan selama sembilan
hari dari Madinah menuju ke Makkah.
Ketika wukuf di Arfah, Nabi Muhammad memberi khutbah dan
antara kandungan khutbah ialah: "Wahai sekalian umat manusia, dengarlah
percakapanku ini, kerana aku tidak tahu boleh jadi aku tidak lagi berjumpa kamu
selepas ini di tempat wukuf ini buat selama-lamanya."
Di Arafah jugalah turun wahyu terakhir iaitu ayat 3 surah
al-Maidah yang bermaksud: "Pada hari ini aku sempurnakan bagi kamu agama
kamu dan aku cukupkan nikmatku ke atas kamu dan aku reda Islam itu menjadi
agama untuk kamu."
Ibadat haji menghimpunkan seluruh umat Islam dari seluruh
pelusuk dunia untuk tujuan dan maksud yang sama. Sekarang ini kira-kira dua
juta umat Islam menunaikan ibadat haji setiap tahun. Jumlah itu adalah yang
mampu diuruskan oleh pihak berkuasa Arab Saudi. Jika tidak, sudah
tentu bilangan jemaah hari lebih ramai daripada itu.
Perhimpunan umat Islam menunaikan ibadat haji adalah
perhimpunan teramai manusia untuk melakukan satu-satu ibadat di muka bumi ini.
Mereka memakai pakaian, mengucapkan perkataan, dan melakukan perbuatan yang
sama ketika menunaikan ibadat haji.
Satu panorama paling mengusik minda ialah semua jemaah hari
dalam berpakaian ihram melakukan rukun dan wajib haji tanpa membezakan
keturunan, darjat kekayaan dan budaya hidup. Pakaian ihram melahirkan perasaan
insaf dan sedar bahawa seluruh manusia sama di sisi Allah melainkan ketakwaan
yang membezakan darjat manusia.
Sesiapa yang mampu, terutama dalam soal kewangan, wajarlah
menyegerakan perlaksanaan ibadat haji. Janganlah menggunakan alasan kononnya
belum tiba seru seperti yang sering dijadikan alasan mereka yang mampu, tetapi
masih tidak mahu menunaikan fardu haji.
Rasulullah pernah mengingatkan dalam sebuah hadisnya yang
bermaksud: “Hendaklah kamu bersegera menunaikan haji, kerana sesungguhnya salah
seorang daripada kamu tidak tahu suatu halangan yang akan merintanginya.”
Satu lagi perkara yang perlu difahami di kalangan umat Islam
bahawa haji bukan sekadar satu ibadat, tetapi juga mendidik manusia agar
mementingkan kehidupan di dunia ini iaitu mencari rezeki yang mencukupi dan
seterusnya berusaha menyahut seruan haji.
Seperti semua maklum, belanja menunaikan haji agak besar.
Ini memerlukan satu usaha yang gigih dan berterusan menyimpan wang yang
secukupnya. Dengan kata lain, ibadat haji mempunyai kaitan dengan keupayaan
ekonomi, sama juga dengan zakat.
Melihat kepentingan ekonomi, tidak ada larangan untuk
berdagang atau melakukan sesuatu usaha mencari rezeki ketika menunaikan ibadat
haji. Namun, ia hendaklah dilakukan dengan tertib dan mematuhi peraturan yang
ditetapkan oleh kerajaan Arab Saudi.
Firman Allah bermaksud: “Sebelumnya ada di antara kamu yang
berasa bersalah jika melakukan perniagaan dan mencari rezeki pada musim haji.
Sebenarnya, kamu tidak berdosa melakukan hal itu. Maka, berniagalah dengan
cara-cara yang disyariatkan, carilah kurniaan dan nikmat Allah.” (Surah
Al-Baqarah: 197)
Sesungguhnya, ibadat haji memberi makna yang cukup besar di
dalam kehidupan seseorang Muslim. Di samping sebagai tanda pengabdian terhadap
Allah dengan menunaikan salah satu Rukun Islam yang lima itu, ia juga menjadi
cermin pembangunan peradaban manusia, keupayaan umat Islam dalam segi ekonomi
dan hubungan sosial.
No comments:
Post a Comment