Keperluan
untuk memiliki kapal selam bagi TLDM sebenarnya telah wujud sejak tahun 1997. Tapi
disebabkan aset bawah permukaan (submarine) ini lebih mahal dari aset atas
permukaan (kapal perang) dan ekonomi merundum, maka ia terus ditangguh.
Namun
penangguhan tersebut ada sebabnya. Ini
kerana aset permukaan TLDM ketika itu belum sesuai untuk memiliki kapal selam. Sebelum
memiliki kapal selam, TLDM perlukan aset permukaan seperti Frigate, Korvet,
MPSS, dan lain-lain kapal sokongan yang ampuh.
Terutamanya
aset yang berkemampuan menjalankan misi Anti Submarine Warfare (ASW). Jadi Malaysia tiada pilihan lain dan segala
bajet pertahanan ketika itu ditumpukan pada kapal permukaan dahulu.
Indonesia
merupakan negara ASEAN pertama memperoleh kapal selam pada tahun 1960-an dan
diikuti pada 1980-an. Dan bagi menggantikan kapal selam yang uzur ini, 3 buah
kapal selam dari Korea Selatan, kelas Chang Bogo telah dibeli.
Singapura
sebaliknya memiliki kapal selam terpakai dari Sweden pada 1995 sebanyak 4 buah
kelas Challenger dan 2 buah kelas Archer.
Vietnam
pula memiliki kapal selam pertama buatan Rusia pada 2014. Perancangan pemilikan
enam kapal selam jenis Kilo ini dilakukan pada 2009 selepas beberapa peristiwa
pertembungan dengan tentera laut China mengenai tuntutan bertindih Kepulauan
Spratly.
Filipina
yang pada ketika ini masih berdepan dengan pertembungan dengan China di
perairan Scarborough Shoal membuat perancangan memperkukuhkan tentera laut (PN)
melalui program Sail Plan 2020 yang akan merealisasikan kapal selam sebagai
sebahagian dari aset PN.
Thailand
juga membuat perancangan membuat perolehan enam kapal selam milik tentera laut
Jerman untuk menjaga perairan Laut Andaman dan Teluk Thailand. Pemilikan kapal
selam dari jenis U-206 menelan belanja lebih dari RM770 juta ini walaupun bersaiz
kecil tetapi sesuai digunakan di perairan cetek seperti Teluk Thailand.
Malaysia
secara amnya tidak mempunyai pengalaman mengenai kapal selam. Jadi, untuk
memilih calon kapal selam terbaik, pengeluar kapal selam tersebut perlulah
mempunyai rekod pengoperasian kapal selam yang terbaik mengikut teknologi
semasa.
Jerman
dan Rusia ketika sudah pun mempunyai rekod insiden yang buruk. Korea sedang
membangunkan kapal selam yang diciplak dari German. Manakala Perancis ketika
itu sedang membangunkan generasi terkini kapal selam..
Di
samping itu, 2 buah kapal selam Kelas Zwardwiss dari Belanda telahpun berada di
Lumut untuk dijual kepada TLDM melalui syarikat PSC dari Malaysia.
Jadi,
kapal selam mana yang Malaysia patut pilih? Sama juga situasi dengan Malaysia.
Memg banyak alternatif murah dengan kapal selam sedia ada dari German dan
Rusia, tetapi perancang TLDM mahukan kapal selam yang boleh kekal relevan untuk
jangka masa lama dan mampu menandingi kesemua ancaman maritim.
Oleh
kerana Scopene kapal generasi terkini, maka pemilihan closed tender dilakukan.
Perancis dan Sepanyol diberikan tanggungjawab menghasilkan 2 buah kapal selam
baru dan terkini pada TLDM.
Keputusan
itu mengenetepikan semua tawaran calon lain yang cuba menawarkan kapal selam
pada TLDM. Termasuklah 2 kapal Belanda
yang tersadai di Lumut yang akhirnya dipotong menjadi besi buruk.
Kos
untuk membeli kapal selam generasi terbaru ini sudah tentu bukanya murah. Malah
kos lain turut menyumbang peningkatan yang lebih mahal.
Memandangkan
Scopene kapal selam pertama TLDM, Malaysia tidak mempunyai sebarang fasiliti
untuk menempatkan Scopene, dan perlu melatih krew baru kapal selam.
Untuk
melatih krew kapal selam, similator yang bakal dibeli tidak cukup untuk melatih
krew baru menimba pengalaman,, dan sukar untuk Perancis memimjamkan kapal selam
milik mereka untuk tujuan latihan.
Atas
sebab itu, Perancis bersedia menjual sebuah kapal selam terpakai Agosta kepada
Malaysia untuk melatih krew kapal selam. Dan fasiliti latihan dan logistik juga
dibina di Lumut dan Teluk Sepanggar.
Semua
kos tersebut berjumlah kira-kira RM6.7 bilion untuk harga sub baru, sub
terpakai, fasiliti, peluru dan latihan. Tetapi sistem AIP untuk menjadikan
kapal selam dapat menyelam lebih lama tidak dipasang.
Tetapi
kenapa kapal selam yang dibeli oleh Thailand untuk 6 buah cuma bernilai RM770
juta? Vietnam pula beli 6 kapal selam dengan harga RM6.4billion. Tapi Malaysia
beli 2 kapal selam dengan harga RM6.7 billion?
Iini
penjelasanya. Adakah berbaloi nak samakan kemampuan dan teknologi Type U-206
dengan Scopene? Dah tentu tak patut. Sudah tentu banyak bezanya. Tapi kenapa
Thailand beli jugak? Takkan la Thailand nak tengok jiranya Singapore, Malaysia,
Vietnam dan Indonesia borong kapal selam, tanpa turut serta memperkasakan
armada lautnya.
Thailand
yang dilanda krisis kewangan terpaksa membeli alternatif murah dan singkat
dalam menghadapi peperangan dengan kapal selam. Lagipun, saiz kapal selam
tersebut sesuai untuk laut Thailand yang lebih cetek.
Kilo-636
dibeli agak murah untuk 6 unit kapal selam berbanding hanya 2 Scopene sahaja di
Malaysia. Dari segi teknologi, tidak jauh beza jurang tersebut, tetapi anda
kena tahu, yang Vietnam bukanya kali pertama mengoperasikan kapal selam.
Mereka
telahpun mengoperasikan kapal selam Salmon Class dari Korea Utara. Ini bermakna
Vietnam sudahpun mempunyai fasiliti latihan, logistik dan pelbagai
perkhidmatan sokongan termasuk krew terlatih. Bukanya situasi yang sama dengan
Malaysia sebagai pengguna pertama kapal selam.
Dan
paling penting, Scopene antara kapal selam tercanggih di rantau ini dan
dibuktikan apabila Singapura juga merancang untuk membeli kapal selam tambahan
dari kelas Scopene biarpun telah mempunyai 2 buah kapal selam yang telah
dinaiktaraf dan canggih.
No comments:
Post a Comment