Wednesday 9 October 2024

KENAIKAN HARGA BARANG ZAMAN RASULULLAH

 
Islam adalah agama yang sempurna sebagai pedoman untuk sekalian manusia menjalani kehidupan. Bermula sejak sebelum manusia itu dilahirkan hingga selepas kematiannya. Semuanya telah dijelaskan dalam Islam, bahkan apa yang akan berlaku di alam kubur, padang mahsyar, syurga dan neraka turut dijelaskan dalam al-Quran dan hadis.
 
Tidak ada agama lain yang lebih lengkap petunjuknya berbanding agama Islam. Demikian juga hal kenaikan harga barang. Hakikatnya krisis kenaikan harga barang telah berlaku ke atas manusia sejak pada zaman Rasulullah SAW lagi, dan ia telah direkodkan dalam hadis sahih.
 
Daripada Anas bin Malik, dia berkata, “Harga barang menjadi mahal pada zaman Nabi SAW, lalu mereka (para sahabat) berkata, ‘Wahai Rasulullah, harga telah menjadi mahal maka tetapkanlah harga untuk kami.’” (Riwayat Abu Daud)
 
Peristiwa ini berlaku apabila harga barang di pasar di Madinah naik, maka para sahabat bertemu Rasulullah SAW meminta supaya Baginda menetapkan harga supaya orang-orang miskin dapat membeli barang dengan harga yang mereka mampu.
 
Lalu jawab Rasulullah dengan sabda bermaksud: “Sesungguhnya Allah, Dialah yang menetapkan harga itu, Dialah Allah yang melapangkan, Dialah Allah yang menyempitkan, serta Dialah Allah yang memberikan rezeki. Dan sesungguhnya aku berharap agar aku bertemu Allah SWT dalam keadaan tidak ada seorang pun dari kalian yang menuntutku di dalam kezaliman terhadap darah mahupun kezaliman terhadap harta.” (Hadis riwayat Abu Daud)
 
Adakah kenaikan harga barang pada zaman Rasulullah SAW itu tanda kegagalan baginda sebagai pemimpin? Tentu itu bukan sebabnya.
 
Kenaikan harga adalah ujian yang Allah SWT timpakan ke atas manusia. Kesempitan harta menjadi lumrah dan kewajipan manusia apabila berdepan dengannya adalah bersabar.
 
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan pasti Kami menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan, dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Surah al-Baqarah, ayat 155)
 
Maka jangan terlalu bingung atau menyalahkan pihak lain atas kesempitan, sebaliknya sikap mukmin adalah melihat kesalahan diri sendiri, memperbanyak taubat serta syukur atas nikmat dengan melakukan kebaikan dan membantu orang yang memerlukan. Dengan demikian moga-moga Allah SWT angkat musibah dan tambahkan nikmat-Nya kepada kita.
 
Menyalahkan orang lain tidak akan memperbaiki keadaan. Berusahalah lebih gigih untuk mendapat tambahan rezeki. Allah SWT yang melapangkan rezeki seseorang hamba dan Dia juga yang menyempitkan rezeki mana-mana hamba yang dikehendaki-Nya.
 
Ini selari dengan firman Allah SWT yang bermaksud: “Allah meluaskan rezeki dan menyempitkannya bagi siapa yang Dia kehendaki.” (Surah al-Rad, ayat 26)

No comments:

Post a Comment