Tabiat membeli-belah secara dalam talian atau online sudah
menjadi trend dalam kalangann masyarakat Malaysia. Ia semakin berkembang dengan
pantas selari dengan kemudahan edagang yang disediakan.
Sebelum ini jualan mega di pusat beli-belah
pasti ditunggu-tunggu kerana itulah peluang untuk berbelanja sakan dengan
diskaun menarik.
Bagaimanapun perubahan teknologi serta
lambakan jualan pelbagai produk secara dalam talian telah banyak mengubah corak
pembelian pengguna.
Macam-macam tawaran dibuat melalui platform online.
Harga yang ditawarkan jauh lebih murah berbanding di pasaran.
Jika bayaran penghantaran dikatakan meningkatkan
kos pembelian, sebenarnya tidak semua keadaan begitu. Pengendali e-dagang dan penjual
sentiasa menawarkan kos penghantaran percuma untuk jumlah pembelian yang ditetapkan.
Keistimewaan membeli online sudah tentu dikaitkan
dengan pembeli tidak perlu pergi ke gudang atau kedai. Lebih menarik lagi ia boleh
dilakukan pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja asalkan ada sambungan internet.
Trend berbelanja secara online sudah menjadi
amalan rakyat Malaysia apabila mereka menjadikan amalan itu sebagai rutin
mingguan, bulanan atau tahunan dalam membeli barangan yang diingini.
Melihat trend perniagaan secara online
sekarang, ia semakin berkembang pesat sehingga membuatkan ia mengubah cara
berbelanja rakyat di negara ini.
Jika tahun-tahun sebelum ini, 75 peratus
penghantaran barangan e-dagang adalah dari Kuala Lumpur ke negeri-negeri luar
seperti Pulau Pinang, Johor dan Terengganu namun ia semakin berubah
kebelakangan ini apabila kebanyakan penghantaran berlaku di kawasan-kawasan
luar bandar, termasuk Sabah dan Sarawak.
Kini, tilam pun pelanggan akan membelinya
secara online.
Kajian Sikap Pembayaran Pengguna Visa
melaporkan, populariti membeli-belah secara online rakyat Malaysia telah
meningkat sembilan peratus berbanding tahun 2016 dengan 76 peratus rakyat
Malaysia menyatakan mereka membeli-belah secara online sekurang-kurangnya
sekali sebulan.
Kajian itu juga menunjukkan kategori teratas
untuk belian secara online adalah pembayaran bil 58 peratus, fesyen 52 peratus
dan tempahan perjalanan 52 peratus.
Jika pada awalnya, Facebook adalah medium
untuk masyarakat berkomunikasi antara satu sama lain, kini telah berubah
menjadi medan untuk pelanggan dan pembeli membincangkan produk atau
perkhidmatan yang ditawarkan.
Selari dengan perkembangan trend pembelian online,
kini bilangan syarikat penghantaran semakin bertambah dan berkembang untuk memenuhi
permintaan terhadap perkhidmatan berkenaan.
No comments:
Post a Comment