Sunday 18 October 2020

GUNA BOCONG SIMPAN AIR TAHAN LAMA PANAS

Salah satu peralatan keperluan yang sering didapati di dapur ialah bocong. Apa itu bocong? Perkataan bocong ada dalam dialek Kelantan. Kalau sebutan bahasa Malaysia baku adalah termos.

Bocong adalah bekas menyimpan air panas atau air sejuk agar tahan lama panas atau sejuknya. Kalau tempat kenduri, bocong biasa digunakan untuk menyimpan nasi agar kekal panas. Makan nasi panas-panas lebih sedap dan menyelerakan.

Gambar bocong ini adalah untuk menyimpan air panas agar tahan lama panas. Kalau bocong untuk menyimpan nasi masa kenduri tentulah lebih besar yang boleh dimuatkan bergantang-gantang nasi. Rasanya ramai yang pernah melihatnya jika menghadiri kenduri di kampung. Tentu bocong tidak digunakan untuk menyimpan nasi jika majlis diadakan di hotel atau tempat mewah.

Bocong memang banyak digunakan untuk mengisi air bekal pergi ke ladang atau kebun. Diisikan dengan air kopi atau teh. Kalau diisi kopi panas pada awal pagi ketika bersarapan di rumah, masih rerasa panasnya sehingga tengah hari atau pada waktu makan pagi ketika rehat seketika berhenti berkebun.

Elok rasanya jika anak ke sekolah bawa bocong. Boleh isi air dari rumah. Lebih murah dan terjamin bersih. Namun, budak sekolah biasanya malu membawa bekal. Lebih suka membeli apa yang ada di kantin.

No comments:

Post a Comment