Pada tahun 1970-an, untuk pergi dari Johor Bahru, Johor ke
Jitra, Kedah, dianggarkan mengambil masa kira-kira 18 jam, berbanding sekarang
sekitar 7 hingga 8 jam sahaja setelah ada kemudahan Lebuhraya Utara-Selatan.
Sejarah pembangunan dan pembinaan Lebuhraya Utara-Selatan
sangat berkaitan dengan sejarah Jalan Persekutuan 1 serta Lebuhraya Kuala
Lumpur-Seremban E37/E2.
Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban E37/E2 mula dicadangkan
pembinaannya pada tahun 1970 seperti yang termaktub di dalam program
pembangunan rangkaian jalan raya negara yang pertama.
Pada masa itu, kerajaan persekutuan masih belum terfikir
akan idea pembinaan sebuah lebuh raya ekspres yang menyelusuri kawasan pantai
barat Semenanjung Malaysia dari utara sehinggalah ke selatan.
Pada tahun 1977, timbul satu keperluan untuk membina sebuah
lebuh raya ekspres dari Bukit Kayu Hitam sehinggalah ke Johor Bahru. Ia susulan
keadaan Jalan Persekutuan 1 yang semakin sesak, dan masalah kesesakan semakin
ketara di bandar-bandar besar.
Semasa kerajaan mencadangkan pembinaan lebuh raya ekspres
jarak jauh pertama negara pada tahun 1977, kerajaan telah menjemput beberapa
buah syarikat untuk membina lebuh raya tersebut.
Pembinaan lebuh raya tersebut asalnya dicadangkan untuk
diswastakan sepenuhnya, yang mana syarikat konsesi diberi kuasa untuk membina,
mengendalikan dan mengutip tol di lebuh raya tersebut. Namun, tiada satu pun
syarikat yang berani hendak membina lebuh raya tersebut.
Oleh kerana tiada satu pun syarikat yang berani hendak
membina Lebuhraya Utara-Selatan ini, maka kerajaan tiada pilihan selain
membinanya sendiri. Ia menjurus kepada penubuhan Lembaga Lebuhraya Malaysia
(LLM) pada 24 Oktober 1980 mengikut Akta 231.
Pada masa itu, LLM memang berfungsi bagi merancang, membina,
mengendalikan, menyelenggara dan mengutip tol bagi Lebuhraya Utara-Selatan E1
dan E2.
Majlis pecah tanah disempurnakan pada tahun 1981, bermula di
jajaran Bukit Kayu Hitam-Jitra. Jajaran Bukit Kayu Hitam-Jitra itu sebenarnya
dibina sebagai naik taraf Jalan Persekutuan 1, siap pada 1 April 1985.
Pada masa yang sama pula, pembinaan Lebuhraya Kuala
Lumpur-Seremban E37/E2 sedang berlangsung. Sebaik ia dibuka kepada lalu lintas
pada 16 Jun 1982, ia merupakan lebuh raya ekspres pertama yang menggunakan
sistem tol tertutup ataupun sistem tiket.
Memandangkan kutipan tol dilaksanakan oleh LLM, maka
Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban diserap sebagai sebahagian daripada projek
Lebuhraya Utara-Selatan.
Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban membentuk laluan perintis
bagi jajaran selatan, manakala naik taraf jajaran Lebuhraya Bukit Kayu
Hitam-Jitra E1/FT1 membentuk laluan perintis bagi jajaran utara.
Jajaran ketiga yang siap dibina ialah jajaran dari Seberang Jaya ke Exit 161 Persimpangan Jambatan Pulau Pinang. Jajaran tersebut sebenarnya dibina sebagai sebahagian projek Jambatan Pulau Pinang E36 yang dibuka kepada lalu lintas pada 14 September 1985.
Sementara itu pula, di sebelah selatan pula Lebuhraya Skudai FT1 dibina sebagai naik taraf jalan FT1 dari Johor Bahru ke Senai sejauh 27.3 km, dengan menggunakan laluan Jalan Tun Abdul Razak, dan Jalan Larkin sebelum dilencongkan ke Jalan Skudai sehingga ke Senai.
Baca juga:
No comments:
Post a Comment