Wednesday 29 November 2017

PERLU BERUSAHA SEDIAKAN MAKANAN HALAL

Proses usaha menambah hasil pengeluaran pertanian melalui teknologi baru amat dituntut. Usaha dalam bidang pertanian untuk menghasilkan keperluan makanan melebihi apa yang diperlukan oleh petani sendiri, kemudian dijual memberi manfaat yang sepatutnya disyukurkan.

Firman Allah SWT dalam surah Yasin ayag 35 bermasud: "Supaya mereka dapat makan dari buahnya, dan dari apa yang diusahakan oleh tangan mereka. Maka mengapakah mereka tidak bersyukur?"

Ayat di atas menjelaskan bahawa hasil dari tuai dan dapat digunakan dan jika jumlah yang mampu dituai melebihi apa diperlukan, maka hasil itu perlu diproses agar boleh digunakan pada waktu lain dan diagihkan dijual atau diserahkan kepada orang lain.

Kemampuan manusia memproses hasil pertanian dinyatakan dalam al-Quran. Firman Allah SWT dalam surah An-Nahl yat 67 bermaksud: "Dan dari buah kurma dan anggur, kamu buat minuman yang memabukkan dan rezeki yang baik. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang memikirkan."

Pada awal perkembangan teknologi pengawetan makanan, maka teknologi yang berkembang adalah pengeringan dan pembuatan minuman. Pembuatan minuman menjadi perhatian dalam Al Quran kerana adanya kemungkinan untuk menjadi minuman yang diharamkan iaitu mengandung alkohol yang berterusan sampai kini.  

Rezeki yang baik menjadi pilihan yang harus dikembangkan dan ini yang mestinya menjadi perhatian agar hasil tuaian digunakan untuk menghasilkan mananan yang baik dan halal.

Terdapat makanan yang dihasilkan bukan Islam tidak mengutamakan tentang halal dan haram. Maka itu, amat penting orang Islam sendiri menghasilkan makanan untuk orang Islam.

Sebagai pengeluar atau pengilan makanan mesti mengambil berat soal bahan untuk menghasilkan makanan itu. Contohnya penghasilan makanan berasaskan hariwan ternakan mesti melalui proses penyembelihan yang ditetapkan Islam.

Dari Rifaah bin Rafiah  bahawa Nabi SAW pernah ditanya mengenai pekerjaan mana yang paling baik? Baginda menjawab: “Hasil tangan seseorang dan tiap-tiap penjualan yang baik (Hadis riwayat Bazzar)

Hadis di atas menunjukkan bahawa pekerjaan yang baik ada dua iaitu menghasil dan menjual yang baik. Menghasilkan sendiri menjadikan kita yakin tentang kehalalan bahan yang kita keluarkan. Jika kita tidak mampu melakukannya maka jadilah penjual yang baik iaitu mengetahui kehalalan barang yang dijual dan cara penjualan yang halal.

No comments:

Post a Comment