Wednesday 29 November 2017

TAMBAH USAHA TANI


Pertanian tidak hanya proses menghasilkan bahan mentah, tetapi juga bagaimana memproses bahan itu untuk sesuai dimanfaatkan oleh manusia. Maka, proses melibatkan teknologi perlu dikuasai.  

Dalam Al Quran perihal pertanian banyak dibicarakan mulai dari macam tumbuhan hingga zakat yang harus dikeluarkan. Teknologi pertanian sendiri diertikan sebagai penerapan ilmu pengetahuan dalam rangka menggunakan sumber dari bidang pertanian untuk kesejahteraan manusia.

Tugas manusia sebagai khalifah di muka bumi terkait dengan menggunakan hasil dari sumber pertanian dijelaskan dalam al-Quran.

Firman Allah dalm surah Yasin, ayat 33 bermaksud: "Dan suatu tanda (kekuasaan Allah yang besar bagi mereka adalah bumi yang mati. Kami hidupkan bumi itu dan Kami keluarkan daripadanya biji-bijian, maka daripadanya mereka makan."

Ayat di atas menunjukkan bahawa pada awalnya bumi ibarat planet yang mati kerana tidak ada kehidupan di dalamnya. Namun dalam perkembangannya bumi menjadi tempat yang sesuai bagi kehidupan dan Allah menyediakan tanaman bagi manusia.

Selain berfungsi sebagai pembekal oksigen bagi kehidupan, dari tanaman juga dapat dituai hasil bijian, buah dan bahagian tumbuhan yang boleh dimanfaatkan.

Ayat di atas juga menunjukkan bahawa pada dasarnya tanaman mestinya diusahakan agar dapat digunakan sebagai makanan. Tanpa adanya usaha maka tanaman yang ada tidak akan mampu memenuhi keperluan manusia.

Oleh sebab itu ayat ini diikuti dengan ayat berikutnya. Firman Allah dalam surah Yasin ayat 34 bermaksud: "Dan kami jadikan padanya kebun-kebun kurma dan anggur dan Kami pancarkan padanya beberapa mata air."

Dijadikannya kebun-kebun menunjukkan Allah membimbing manusia untuk berusaha. Untuk menghasilkan produk yang banyak dan baik, perlu kepada kaedah yang sesuai.  

Pada awalnya mereka mengambil air dari mata air untuk menyirami tanaman dan memberi minum ternak, kemudian mengalirkannya menjadi sistem pengairan yang membolehkan kawasan pertanian diluaskan. Bumi ini amat sesuai diusakan sebagai tempat pertanian dengan dibantu oleh sumber air bawah tanah dan air hujan.

Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 22 yang bermaksud: "Dialah yang menjadikan bumi sebagai hamparan bagimu dan langit sebagai bumbung, dan Dia menurunkan air hujan dari langit, lalu Dia menghasilkan dengan hujan itu segala buah-buahan sebagai rezeki untukmu; kerana itu janganlah kamu mengadakan sekutu-sekutu bagi Allah, padahal kamu mengetahui."

No comments:

Post a Comment