Friday 2 August 2024

SANTAI JUMPA PENGUNDI

 
Masa pilihan raya, tidak kiralah pilihan raya umum (PRU), pilihan raya negeri (PRN) ataupun pilihan raya kecil (PRK), pemimpin perlu berjumpa atau bersemuka dengan pengundi. Bercakap dengan pengundi dan dengar apa yang mereka hendak cakapkan.
 
Untuk tujuan itu tidak perlu perjumpaan secara rasmi di dewan atau tempat khas. Tidak perlu majlis yang besar-besar. Pemimpin tidak perlu bercakap di atas pentas tinggi.
 
Cara itu hanya akan “memisahkan” pemimpin dengan pengundi. Mereka disajikan dengan ucapan dan janji, sedangkan sedangkan hasrat mereka untuk menyatakan sesuatu kepada pemimpin tidak tercapai.
 
Acara berjumpa dengan pengundi perlu santai dan tidak ada protokol yang macam-macam. Bersila di atas tikar di depan rumah pun kira sudah boleh sambil cicah biskut atau roti dengan air kopi.
 
Denganlah hasrat mereka. Mereka ingin bercerita dan mengadu masalah hidup yang dihadapi. Ambillah kesempatan untuk memahami dan memberi perhatian perkara yang pengundi cakapkan.

Kalau hendak undi daripada pengundi, dengarlah apa pengundi ingin cakapkan, bukannya pemimpin yang banyak cakap. Pengundi meluat dengan pemimpin yang banyak cakap.

No comments:

Post a Comment