Cukai
ialah bayaran yang dikenakan oleh kerajaan terhadap orang perseorangan
(perbadanan, syarikat, barang-barang dan lain-lain) untuk perbelanjaan negara dan
lain-lain. Antara cukai yang dikenakan ialah cukai pendapatan, cukai tanah, cukai
pintu, cukai perniagaan, cukai pelabuhan dan sebagainya.
Cukai
dipungut atau dikenakan oleh hampir semua pemerintah di seluruh dunia sejak zaman
dahulu. Namun, nama cukai itu berbeza-beza mengikut ditetapkan oleh pemerintah.
Cukai menjadi sumber kewangan untuk pemerintah mentadbir negara.
Islam
tidak terkecuali membincangkan soal penting ini. Namun, tidak ada hukum jelas mengenai
cukai. Justeru, persoalan mengenai cukai adalah menurut ahli fiqh Islam
berdasarkan ijtihad masing-masing.
Secara
umumnya, para ulama fiqh terbahagi kepada tiga kumpulan dalam menentukan hukum
kerajaan mengenakan cukai. Ia seperti berikut:-
1. Haramnya cukai
secara mutlaq.
Mereka
berhujjah berdasarkan dalil:
Firman
Allah swt dalam surah Al-Baqarah ayat 188 yang mengharamkan memakan harta
sesama manusia secara bathil. Justeru, pungutan cukai dianggap tergolong dalam
pendapatan yang bathil kerana tanpa rela dan keperluan mendesak.
Sabda
Nabi SAW yang menyebut: "Janganlah kami menzalimi dan tiada halal
harta seseorang muslim yang (diambil) tanpa disertai rela dan
izin dari pemiliknya. (Riwayat Ahmad)
Justeru,
mengambil cukai dari rakyat sedang rakyat tidak rela disebabkan pendapatan
kerajaan yang mewah adalah tiada halal.
Maksud
hadis: "Telah datang kepada Nabi seorang wanita yang berzina yang ingin
dilaksanakan hukuman had ke atasnya tetapi baginda menjawab, “Demi jiwaku pada
tangan Allah, sesungguhnya wanita itu telah bertaubat yang sekiranya seorang
pemungut cukai bertaubat juga akan diampunkan baginya." (Riwayat Muslim).
Justeru,
pemungut cukai adalah haram kerana itu baginda Nabi menyebut ‘bertaubat’
menunjukkan ianya berdosa.
Dalam
hadis lain yang bermaksud: "Sesungguhnya penguasa yang mengenakan ‘Maks’
(sebahagian menterjemahkannya sebagai cukai) adalah di dalam neraka. (Riwayat
Ahmad: Sahih menurut Al-Suyuti)
2. Harus secara
sementara waktu ke atas si kaya pada kadar tertentu di musim wujudnya
keperluan.
Dalil
mereka, sabda Nabi yang bermaksud: "Sesungguhnya pada harta itu ada
kewajiban lain selain zakat (Riwayat Tirmizi – Daif menurut Al-Suyuti, Albani).
Berlandaskan
Siyasah Syariiyyah yang digubal berdasarkan keperluan semasa. Sebagaimana fatwa
Imam Malik yang berkata: "Wajib ke atas orang ramai menebus tawanan perang
mereka walaupun mereka terpaksa menggunakan harta mereka sendiri (Ahkam
al-Quran, Ibn Arabi, 60/1).
Imam
Al-Qurtubi juga menguatkan hal ini dengan katanya “Sepakat ulama apabila
wujudnya keperluan untuk kaum muslimin dalam sesebuah Negara iaitu selepas
digunakan wang zakat dari baitul mal maka wajib pula dibantu dengan menyalurkan
wang (dari cukai rakyat). (Tafsir Al-Qurtubi, 2/223).
Hal
ini juga ditegaskan oleh Imam Al-Syatibi dalam kitabnya al-I’tisom. Imam
Al-Ghazzali juga menyatakan yang sama apabila dia menyebut: Ertinya “Apabila
sudah kosong milikan Negara dari harta, dan tiada lagi harta awam
yang boleh memenuhi keperluan tentera, sehingga jika tentera terpaksa bekerja
lain bagi mendapatkan pendapatan dan meninggalkan tugasan tentera, maka
dibimbangi masuknya musuh ke neraka umat Islam atau pemberontakan fitnah, maka
haruslah bagi pemerintah mengenakan kepada si kaya kadar (cukai) bagi memenuhi
keperluan tentera. (Al-Mustasfa, 1/426)
Namun,
konteks fatwa ini kelihatan tidak begitu menepati situasi Malaysia kerana
negara kita masih tidak sampai ke tahap tersebut.
3. Harus mengenakan
cukai pada sekadar memenuhi maslahat umum pentadbiran Negara.
Pendapat
ini dipegang oleh Sheikh Mahmud Syaltut, (Al-Fatawa al-Kubra, halaman 116),
begitu juga Sheikh Abu a’la al-Mawdudi yang menyatakan, harus dikenakan cukai
jika wang bayaran cukai itu adalah bagi kemaslahatan awam. (Nazariyat al-Islam,
halaman 313).
Sheikh
Dr. Yusuf Al-Qaradawi juga berijtihad harus dikenakan cukai bagi kemaslahatan
awam sambil mengatakan perkataan ‘Maks’ di dalam hadis ancaman neraka itu oleh
Nabi SAW itu membawa maksud khusus "iaitu jenis cukai yang difardhukan
oleh sebahagian pemerintah untuk bersenang-senang mereka dengannya dan
penyokong mereka walaupun menyempitkan rakyat mereka. (Fiqh al-Zakat, Qaradawi,
2/987)
Prof.
Dr Ali Muhydin Al-Qurrah Daghi menyatakan Ini juga merujuk kepada
sebahagian cukai yang dikenakan di zaman pemerintahan awal Islam seperti al-kharraj
(cukai tanah), al-ushur (cukai perniagaan 10 % ke atas perniagaan non muslim)
dan al-jizyah (cukai individu). Kesemua cukai ini digunakan sebaikanya untuk
kepentingan dan kebaikan rakyat.
Secara
umumnya perbincangan hukum cukai dalam Islam tidak dapat lari dari menimbang di
antara maslahat kebaikan dan kemudaratan darinya. Walaupun sewaktu wujudnya
dalil-dalil berkaitan cukai, namun menurut majoriti ulama, nas yang berkait
dengan urusan siasah dan pentadbiran mesti dilihat kepada illah atau sebab
utamanya ianya disebutkan oleh Nabi SAW.
Melihat
kepada objektifnya iaitu membawa lebih kebaikan berbanding kemudaratan.
Beberapa jenis hukum dalam urusan muamalat boleh berubah dengan berubahnya masa
dan zaman serta keperluan.
Namun
apapun, kaedah fiqh ada menyatakan “Menolak Keburukan didahulukan dari Membawa
Kebaikan (tambahan)”. Justeru, jika benar tanpa cukai, ekonomi negara bakal
terancam, kelangsungan negara menjadi longgar, tatkala itu cukai boleh berubah
menjadi harus dan hal ini boleh dinilai dari masa ke semasa.
No comments:
Post a Comment